Brain Gym is een onderdeel van de Educatieve kinesiologie, waarvan de Amerikaanse pedagoog Paul E. Dennison, de grondlegger is.

In 1969 begon hij zijn zoektocht naar nieuwe wegen om zijn studenten te helpen hun leervaardigheden te verbeteren. In de 25 jaar dat hij als educatief deskundige werkte, ontwikkelde hij Brain Gym.

Hij werkte nauw samen met Dr. Louis Jacques, een pionier op het gebied van visuele training. Zelf heeft hij in zijn jeugd leerproblemen gekend, dit gaf hem meer inzicht in hoe hij aan de behoefte van zijn leerlingen tegemoet kon komen. Hij bestudeerde hoe bewegingen het leerproces beïnvloeden.

“Beweging is de poort tot leren”

Zijn visie is gebaseerd op het belang van bewegingspatronen en de lichaamshouding die het leren beïnvloeden. In de loop der jaren is steeds duidelijker geworden hoe belangrijk de samenwerking tussen de beide hersenhelften is voor de ontwikkeling van coördinatie, concentratie en emotionele stabiliteit. Zijn effectieve en baanbrekende benadering van onderwijzen groeide uit naar hersenonderzoek en experimentele psychologie.

Brain Gym is gebaseerd op de volgende drie uitgangspunten:

  1. In evenwicht brengen van de hersenen.
  2. Invloed op leervaardigheden en sociale vaardigheden.
  3. Invloed op gedrag en houding.

Als we bewegen, schakelen we onze drie dimensies in:

Deze 3 dimensies verliezen hun natuurlijke efficiëntie als we niet  bewegen. Wanneer je geconfronteerd wordt met nieuwe situaties, heeft deze onbalans en toenemende moeilijkheden tot gevolg.

Brain Gym® bevat 26 eenvoudige bewegingenoefeningen, die je bewust kan uitvoeren volgens je eigen noden. Ze stimuleren je competenties en ondersteunen je bij het leren.

Deze bewegingen verbeteren het geheugen, de concentratie, lees-, schrijf-, reken-, en organisatievaardigheden, coördinatie, sportprestaties en het algemeen gevoel van welzijn. De bewegingen worden opgedeeld in drie categorieën:

Energieoefeningen  om te ontspannen en te stabiliseren = centeren = de boven/onder dimensie

Middellijnoefeningen om de lateraliteit te stimuleren = de links/rechts dimensie

Verlengingsoefeningen om de focus te versterken = de voor/achter dimensie

Leren is een natuurlijke en leuke activiteit, die levenslang voortduurt.

Leerblokkeringen zijn, het onvermogen om door stress en onzekerheid door nieuwe opdrachten te bewegen.

We zijn allemaal leergeblokkeerd in zoverre we geleerd hebben om niet te bewegen.

Velen onder ons gaan geloven dat beperkingen in ons leven onvermijdelijk zijn en slagen er niet in de voordelen van positieve stress te ervaren.

Brain Gym – bewegingen zijn een gezond en natuurlijk alternatief voor spanning. We kunnen het anderen aanleren of voor onszelf gebruiken wanneer we voor een uitdaging staan.

Brain Gym – bewegingen zijn een natuurlijk alternatief om spanning en stress in beweging te brengen.
Brain gym bevat een reeks eenvoudige oefeningen die de hersenen stimuleren en in balans brengen. De houdingen zijn speels en uitdagend.

Op die manier maken de kinderen een ontdekkingsreis naar zichzelf om op een eenvoudige manier de wereld rondom hen een plaats te geven.
Het zelfvertrouwen wordt gestimuleerd zodat ze hun kwaliteiten en sociale vaardigheden kunnen prikkelen.
Op die manier zullen ze emotioneel weerbaarder worden.